VAR MED OCH PÅVERKA - BLI MEDLEM!

Vänsterpartiet i Sigtuna

Efter en rad våldsamheter, mord, beskjutning och andra tragiska händelser i vår kommun Har de flesta av oss ställt frågan. Vart är vårt samhälle på väg? Eller vad händer i vår absoluta närhet,
kan detta drabba mig och mina nära och kära? En enkel och naiv lösning är att ropa på hårdare tag mot buset och kalla in fler poliser. Frågan vi istället bör ställa oss är-vad är grunden till problematiken. Hur har det blivit så här i vår kommun?

Frågan är komplicerad och grundar sig i varför det faktiskt går snett för vissa människor. Det vi kan konstatera är att – Det är sällan vi hör barn berätta att de vill bli elaka och begå brott som vuxna. Däremot vet vi att väldigt få blir kriminella om man är uppväxt i en familj med god ekonomi, fungerande nätverk av vänner och ett rikt socialt liv. Men har du växt upp i missbruksmiljö,
bor i ett utsatt fattigt bostadsområde och har hopplösa förutsättningar i livet är detta en grogrund för ett kliv in i kriminaliteten. Ingen vill bli kriminell! Alla har under sin uppväxt haft drömmar om att behövas, bli accepterad, synliggjord och få en trygg framtid och ett bra liv.

Idag har Sverige en ungdomsarbetslöshet på över 20%. Ambitionen att ändra på detta verkar inte ligga högt upp på dagrodningen för allians regeringen. Detta skulle vi kunna förändra, genom att täppa till de stora luckor på personal som finns inom bl.a. förskola, sjukvård eller annan offentlig verksamhet. Genom ett meningsfullt arbete kommer du in i samhället och känner dig behövd.

I dagens samhälle skall individen ta det stora ansvaret för sin framtid. Även när förutsättningar för dessa individer kan skilja sig väsentligt. Vänsterpartiet anser att samhället som ett kollektiv har ett syfte att verka för att alla människor får goda förutsättningar för en bra framtid. Trygghet i sin tur bottnar i en känsla att kunna ha en plats i samhället och att vara lika mycket värd som alla andra. Vara en del av en jämlik verklighet med en framtidstro.

Tar vi inte tag i dom grundläggande faktorerna som leder till kriminalitet och psykisk ohälsa. Kommer vi få vänja oss vid en kallare och råare vardag som vi inte har sett kulmen på.  Punktvis har den Socialdemokratiskt ledda kommunledningen goda ambitioner att komma till rätta med problematiken. Men tyvärr räcker det inte med goda ambitioner utan vi måste aktivt jobba med dessa frågor. Vänsterpartiet i kommunen har under de senaste åren tydligt jobbat och kommer att fortsätta med att ta fram konstruktiva lösningar, även för att förebygga brottslighet. Detta gör vi genom, att ta itu med barnfattigdom, mindre barngrupper och fler förskole lärare, bygga billiga bostäder för ungdomar, en bättre skola, skapa en meningsfylld fritid för ungdomar och en bra arbetsmarknad i kommunen. Detta kommer att leda till en rättvisare kommun där alla har en möjlighet att leva och trivas.