Debattartiklar

Moderaterna motarbetar valdeltagandet

Den moderatledda koalitionen har beslutat att kommunen ska avbryta den påbörjade rekryteringen av demokratiambassadörer. Deras viktigaste arbetsuppgift skulle ha varit att gå ut i kommundelarna och prata med invånarna för att få fler att använda sin rösträtt i valet i september.

I Sigtuna kommun fanns det områden där valdeltagandet var så lågt som 53% vid förra valet. Alla partier är överens om att det är viktigt för demokratin att få så många kommuninvånare som möjligt att använda sin rösträtt, därför är detta beslut märkligt på flera sätt. I beslutet gör den moderatledda koalitionen en ändring i den redan fastställda Verksamhetsplanen för 2018. Följden av beslutet är att kommunens kommunikationsavdelning nu istället ska göra särskilda informationsinsatser. Något som kommunledningen hittills inte kunnat specificera mer än så.

Kostnaden för att anställa demokratiambassadörer skulle ha varit 300 000 kronor, en summa som i sammanhanget får anses som liten för den stora demokratiinsats som detta skulle ha varit. Pengarna överförs nu till kommunikationsavdelningen. Men vad pengarna ska användas till är alltså oklart.

Malmö, Göteborg och Botkyrka har alla haft positiva resultat med demokratiambassadörer vid tidigare val, speciellt gällande förstagångsväljare och invandrare. Demokratiutredningen 2016 visar att kommuners satsningar på att anställa demokratiambassadörer har varit framgångsrika och att det därför är eftersträvansvärt att fortsätta satsa på.

Vi anser att demokratiambassadörer är en beprövad metod som skulle fungera för att öka valdeltagandet i Sigtuna kommun. Detta är ett av flera beslut där den moderatledda kommunledningen ignorerar konsekvenserna för de vanliga invånarna i Sigtuna kommun.

• Marie Axelsson, (S) gruppledare i kommunfullmäktige
  • Niklas Andersson, (V) ordförande

(Publicerad insändare med tillhörande svar på Märsta.nu den 20:e april 2018.)