Markus Andreassen

Markus är 25 år gammal och bor i en tvåa i Märsta tillsammans med sin fru. Nu till sommaren väntar de på sitt första barn, en liten tjej. De senaste fyra åren har han jobbat på Arlanda, mestadels inom restaurangbranschen. Markus sitter som ordinarie ledamot i Vänsterpartiets styrelse i kommunen, samt kommer att vara valledare under detta spännande valår 2018.

Varför blev du Vänsterpartist?

När jag började intressera mig för politik så fastnade jag ganska snabbt för Vänsterpartiet. Den största anledningen var att de jag kunde läsa och se om Vänsterpartiet och deras politik, passade väldigt bra in på mina egna moraliska värderingar och åsikter. Sedan kunde jag också läsa om allt bra som vi faktiskt har åstadkommit i svensk politik. Många bra reformer som jag tror på riktigt har gjort det bättre för de allra mest utsatta i vårat samhälle.

Vilka politiska frågor brinner du lite extra för?

Det som gör mig mest upprörd och arg är att vi i Sverige år 2018 har ca 33 000 hemlösa, och mörkertalet är stort. Personer utan något som helst socialt skyddsnät. Som helt enkelt blir svikna av samhället. Samtidigt har vi till följd av det hemska kriget i Syrien väldigt många nyanlända människor. Dessa måste vi hjälpa in i det svenska samhället. Det finns många som gärna ställer grupper emot varandra. Man påstår att om vi ska hjälpa de hemlösa, eller ge vår äldre än bättre levnadsstandard så måste vi stänga gränserna. Jag menar på att vi kan fixa allt detta. Det kommer inte ske över en natt, men tillsammans som ett land kan vi åstadkomma mycket. Allt handlar om hur man fördelar resurserna.

Vad är det bästa med Sigtuna kommun?

Det är svårt att välja ut just något enstaka som är bäst, då det finns en himla massa bra i våran kommun. Men jag skulle vilja slå ett slag för mångfalden. Jag tror att ett upplyst samhälle är ett samhälle med mångfald, och mångfald har vi i kommunen. Olika nationaliteter och generationer som möts på stan, på jobbet, i matbutiken. Det gör oss starkare som kommun och i förlängningen starkare som nation.