Niklas Andersson

Niklas är 30 år gammal och bor i en tvåa i utkanten av Valsta i närheten av Steningedalen. Han kommer ursprungligen från Tranås som via studier i Linköping flyttade till Märsta 2013. Till vardags jobbar han som biostatistiker på Karolinska Institutet. Mellan 2015 och 2017 har han suttit som ersättare i Kultur- och fritidsnämnden och bytte under 2017 till ersättare i Kommunstyrelsen. Till valet 2018 är Niklas nummer ett på listan till Sigtuna kommunfullmäktige för Vänsterpartiet.

Varför blev du vänsterpartist?

Jag märkte att samhället var på väg åt helt fel håll. Vi behöver ett samhälle som ska finnas där för alla och inte några få. För mig är Vänsterpartiet det enda partiet i Sverige idag som verkligen kan få ett jämlikt samhälle.

Vilka politiska frågor brinner du lite extra för?

För mig är att alla, oavsett klass, ska ha samma tillgång till kultur. Dessutom är miljöfrågan extremt viktig, vi måste vara mer rädda om den planet vi har. En annan otroligt viktig politisk fråga är allas rätt till en bostad man har råd med.

Vad är det bästa med Sigtuna kommun?

Jag älskar det stora kulturlivet som existerar i Sigtuna med alla invånare som lever här tillsammans samt närheten till helt vår underbara natur.