Debattartiklar

Regeringen sviker Märsta och Sigtuna kommun

Regeringen med infrastrukturministern Tomas Eneroth i spetsen har i dagarna presenterat den nationella infrastrukturplanen för 2019–2029.

I denna har man plockat bort upprustningen av Märsta station som Trafikverket hade som förslag och där det fanns en avsiktsförklaring mellan Trafikverket, Sigtuna kommun och Stockholms läns landsting. Ett riktigt svek mot Märsta och Sigtuna kommun som har levt med en undermålig station i många år.

En upprustning av Märsta station är något som verkligen behövs. Det behövdes egentligen redan för flera år sedan. Det är många resenärer som använder denna trafiknod varje dag och idag är Märsta station en trafikfara med järnvägsövergångar för både bilar och gångtrafikanter. Vanliga tåg till Uppsala är för långa för perrongen. Utformningen av stationen är direkt felaktig för det trafikflöde som passerar där idag.

Det finns en plan för hur man kan få ett resecentrum som är gjort för dagens och framtidens resenärer. En plan för hur man på ett säkert sätt kan röra sig mellan buss, bil och tåg. Men denna plan måste ha stöd av regeringen då det gäller mycket pengar. Detta är, menar vi, en väldigt viktig investering för hela regionen. En investering som behövs nu, inte senare.

• Marta Aguirre och Niklas Andersson
    Vänsterpartiet Sigtuna kommun

(Publicerad insändare på Märsta.nu den 12:e juni 2018.)