Rädda pendeln!

Dags för SL att köra pendeltågen själva

Stockholms pendeltåg har länge varit en central del av kollektivtrafiken, men de senaste
åren har trafiken kantats av stora problem. Sedan 2016 drevs pendeltågen av det
Hongkong-baserade företaget MTR, som vann upphandlingen genom ett lågt bud.
Under MTR:s tid som operatör uppstod flera kriser som påverkade både personal och
resenärer negativt.

Ett av de största problemen var beslutet att ta bort tågvärdarna, vilket ledde till ökad
otrygghet och kritik från både personal och fackförbund. Detta, tillsammans med
bristande underhåll, förseningar och inställda avgångar, skapade stor frustration bland
resenärerna. Situationen förvärrades ytterligare när lokförarna genomförde en vild strejk
i protest mot arbetsvillkoren och bristen på säkerhet.
Till slut blev problemen så omfattande att Region Stockholm beslutade att bryta avtalet
med MTR i förtid. Avtalet, som egentligen skulle löpa till 2026, avslutades 2024

SJ:s nödavtal
Efter att Region Stockholm i november 2023 beslutade att avsluta avtalet med MTR i
förtid, tog SJ över driften av pendeltågstrafiken den 3 mars 2024 genom ett nödavtal.
Detta avtal sträcker sig över två år med möjlighet till förlängning i högst tre år. Under
SJ:s ledning har trafiken blivit mer stabil och pålitlig, men kostnaderna har samtidigt
ökat eftersom SJ ersätts för de faktiska utgifterna. Enligt Region Stockholms
verksamhetsberättelse för 2024 blev kostnadsökningen betydligt högre än väntat, med
en ökning på över en miljard kronor.

Ny upphandling strandade
En ny upphandling startades 2024 och Vänsterpartiet valde att rösta nej till att starta
upphandling, då vi hellre skulle vilja se drift i egen regi. När vårt förslag om egen regi
inte gick igenom senaste gånger upphandling startade, försökte vi åtminstone skärpa
arbetsvillkoren i upphandlingen, men inte heller detta fick stöd från något parti.
SJ valde att inte delta i den nya upphandlingen av pendeltågstrafiken från mars 2026.
SJ:s vd, Monica Lingegård, förklarade att den nya avtalsmodellen innebär för stora
ekonomiska risker för företaget. Hon uttalade: "Analysen av underlaget visar att det är
upp till operatören att hantera i stort sett samtliga risker och kostnaderna som dessa kan
föra med sig, det är anledningen till att vi nu väljer att inte lägga ett anbud."
Enbart ett anbud kom in och i februari 2025 beslutade Trafiknämnden i Region
Stockholm att avbryta upp handlingen. Förmodligen kommer SJ:s få tre års förlängning
av sitt nödavtal nu.

Ett fönster för egen regi
Vi i Vänsterpartiet vill att pendeltågstrafiken ska drivas i egen regi, istället för att
upphandlas av privata bolag. Nu finns en möjlighet att detta ska bli verklighet. Vi har tre
år på oss.

Det är tydligt att marknadslösningen inte fungerar. Att fortsätta privatiseringspolitiken
skulle vara att blunda för verkligheten. Istället bör Region Stockholm ta det ansvar som
behövs och själva driva pendeltågstrafiken.
Vi har lagt förslag på detta men har inte fått något stöd från andra partier.
Sverigedemokraterna har inte någon gång stött vårt förslag om egen regi. De har istället
fokuserat på att få med krav på tågvärdar i upphandlingen, men när frågan kom upp att
aktivt stoppa upphandlingen har lagt ner sin röst.

Fördelarna med pendeltåg i egen regi

Under lång tid har Vänsterpartiet argumenterat för att kollektivtrafiken bör drivas i
offentlig regi. Privatiseringarna har resulterat i dålig service, osäkra arbetsvillkor och
vinstjakt på bekostnad av resenärerna.

Att ta tillbaka pendeltåget i egen regi skulle innebära flera fördelar

 Bättre arbetsvillkor för personalen, som slipper vara brickor i ett ständigt
budgivningskrig.
 Högre kvalitet på trafiken, då fokus läggs på resenärernas behov snarare än på
vinstmarginaler.
 Ekonomiska besparingar, eftersom biljettintäkterna inte försvinner in i globala
trafikjättars fickor.
 Förbättrad kompetens inom SL, vilket på sikt även skulle kunna gynna
busstrafiken och andra delar av kollektivtrafiken.

Tågvärdarna
Vi i Vänsterpartiet har konsekvent försvarat att ha kvar tågvärdar på pendeltågen. Sedan
juni 2021 har vi röstat emot beslut att fasa ut tågvärdarna och ersätta dem med kameror.
Inget annat parti har stött oss i denna fråga från början, först 2023 har
Sverigedemokraterna (SD) börjat rösta med oss.

Vi har lyft frågan flera gånger och föreslagit att minst två personer ska vara ombord på
varje tåg: en lokförare och en tågvärd. Vi har även budgeterat för detta. Vi lyckades
förhandla fram 75 miljoner kronor för trygghetsåtgärder, vilket skulle kunna användas
för att anställa personal, men ännu har vi inte fått igenom detta med styret.

 Skriva på vår namninsamling för att Rädda pendeltåget – dags att ta över i egen
regi.

 

Dela den här sidan:

Kopiera länk