Ung kvinna som gör segertecken med fingrarna

Vänsterpartiet Märsta-Sigtunas valplattform 2022

Nedan kan ni läsa hela vår plattform som vi har antagit. Här finns det också som PDF.

VALPLATTFORM 2022 VÄNSTERPARTIET MÄRSTA-SIGTUNA

DIN TRYGGHET ÄR POLITIKENS ANSVAR

DET ÄR VÅR TUR

Det är tillsammans vi bygger framtiden. Alla vi människor som lever våra liv här i Sigtuna kommun. Sverige är ett rikt och välorganiserat land där alla borde kunna ha möjlighet att utveckla sina drömmar och förhoppningar, tillsammans och som individer. Men så är det inte idag.

Vi är många som upplevt att delar av tryggheten försvunnit och att gemenskapen slagits sönder när marknadsideologin fått styra och politiken flytt ansvar. I skolorna behandlas elever och lärare som siffror, där billigast vinner. Du som blir sjuk måste oroa dig, inte enbart över din hälsa, utan också över hur möjligheterna till sjukvård ser ut och över att Försäkringskassan kanske inte godkänner läkarintyget. Sverige har dessutom under flera år varit det land i Europa där de ekonomiska klyftorna vuxit snabbast, vilket är negativt för såväl den ekonomiska utvecklingen som samhällsutvecklingen i stort, samt bidrar till att skapa oro och otrygghet. Behovet av massiva investeringar i klimatåtgärder, infrastruktur och jobb är stort och akut, men effektiva politiska åtgärder dröjer, samtidigt som klimatförändringarna får konsekvenser redan nu.

En kommun med framtidstro

Vänsterpartiet vill bygga ett starkare samhälle som klarar av att ta hand om sina invånare oavsett om krisen är global och drabbar oss alla eller om den är personlig och bara drabbar enskilda.

I Coronapandemins kölvatten har många förlorat sina jobb. Kommunen behöver därför ta krafttag för att se till att de som nu saknar anställning kommer tillbaka i arbete. Men vi behöver också se till att våra unga står rustade när de väl kommer ut på arbetsmarknaden. Vi vill därför ge alla gymnasieungdomar samt unga som läser SFI möjlighet att få sommarjobb via kommunen.

Det är viktigt att vi erbjuder framtidshopp som bygger på kunskap och fakta. Den viktigaste resurs vi har är varandra. Därför vill vi satsa på utbildning, och särskilt på yrkesutbildningar till de yrken som kommer att behövas i framtiden. De som behöver byta yrkesbana ska få stöd till omskolning och kommunens egen personal ska ha rätt till vidareutbildning.

Trygghet

Idag är cirka 31% av kommunens invånare trångbodda. Det innebär att de sover fler än två personer per sovrum. Trångboddhet påverkar hela familjer men särskilt påverkar trångboddhet barns inomhusmiljö, hälsa och skolprestationer negativt. Idag har många hushåll inte råd att ta del av de bostäder som finns och många tvingas bli eller ha inneboende för att ha råd att ha någonstans att bo.

Boendet är viktigt för att vi ska kunna leva våra liv som vi vill. För unga vuxna som vill flytta hemifrån, för paret som vill flytta ihop, för familjen som väntar barn, för den som vill bryta upp ur sitt förhållande och för den vars barn har flyttat ut – att hitta ett boende som fungerar för livssituationen är att kunna leva fritt. Därför vill Vänsterpartiet att kommunen ska bygga fler hållbara hyresrätter med rimliga hyror.

Många av kommunens invånare känner sig idag otrygga, och tvekar ibland att röra sig ute på egen hand. Här har kommunen ett stort ansvar. Polisen är de som griper in när någon har begått en kriminell handling men det är kommunen som ska stå för det förebyggande arbetet.

Alltför många kvinnor utsätts för våld eller förtryck. Här utför de ideella kvinno- och tjejjourerna ett betydelsefullt arbete med att ge stöd och skydd till kvinnor som har utsatts för våld. Därför vill Vänsterpartiet att kommunen ska ge Kvinnojouren Sigtuna de resurser de behöver och samarbeta om stöd till skyddat boende för de kvinnor och barn som behöver det.

Alla människor ska mötas med trygghet, omsorg och värdighet

Vänsterpartiets mål är en jämlik äldreomsorg och en äldreomsorg som utgår från de äldre. Den rådande situationen har med all önskvärd tydlighet visat att effektiviseringar inom äldreomsorgen varken är bra för de anställda eller de äldre.

Personalen är nyckeln till för att det ska vara möjligt att upprätthålla en hög kvalitet och smittsäkerhet inom äldreomsorgen. Därför är rätt till heltid och ett slut på delade turer helt nödvändigt.

Idag har kommunens invånare inte möjlighet att få kommunal hemtjänst. Därför behöver Sigtuna kommun snarast möjligt åter erbjuda hemtjänst i egen regi.

Rätten till en framgångsrik och trygg skolgång

Alla barn har rätt till en bra förskola och skola, och alla elever ska klara skolan, oavsett om det finns någon där hemma som kan hjälpa till med läxorna eller inte. För att lärare och personal ska kunna ge våra unga de kunskaper och det stöd de har rätt till så krävs det att vi politiker ger skolan både de resurser och det förtroende som krävs. Det behöver finnas en balans mellan våra krav på vad skolan ska göra och hur mycket pengar vi lägger på skolan. Därför vill vi att skolan ska få mer resurser som fördelas efter behov, så att kommunens skolor har tillräcklig bemanning och barn som behöver mer stöd inte halkar efter. Det behövs för att ge lärare, förskolepersonal och rektorer ökad möjlighet att fokusera på undervisningen och det pedagogiska ledarskapet.

Förskolan och grundskolan är platsen där barn och ungdomar ska ges en god start i livet. Den starten har alla barn rätt till. Därför ska även barn vars föräldrar inte arbetar ha rätt till förskola. För att lärare och personal ska kunna ge våra unga de kunskaper och det stöd de har rätt till så krävs det att vi politiker ger inte enbart de resurser utan även det förtroende som krävs. Vi vet att våra lärare är de som bäst vet vilka pedagogiska metoder de bör använda och vill ge dem tillit att utan detaljreglering, pekpinnar och onödig administration forma undervisningen. De ger våra barn en framtid. Det vill vi att de ska fortsätta orka göra.

Rösta på Vänsterpartiet den 11 september

Vi vänsterpartister kommer hålla det vi lovar. Vi gör som vi har sagt. Vi hedrar våra väljare. Vi har visat att vi har kraften att förändra. Vi kommer fortsätta förändra. Vi stoppade marknadshyrorna, vi förbättrade sjukförsäkringen, vi höjde äntligen pensionerna. Vi är beredda att arbeta för ditt förtroende. Varmt välkomna till den vänsterpartistiska gemenskapen.

Vi ska återupprätta välfärdslöftet och tryggheten. Människors trygghet är politikens ansvar. Din trygghet vårt ansvar. Politiken måste ta tillbaka kontrollen över välfärden.

VÄNSTERPARTIETS VALLÖFTEN FÖR SIGTUNA KOMMUN

Unga
  • Rätt till 30-timmars förskola för alla barn
  • Utveckla Rävsta sommarfritids