Rätt att leva – råd att bo

Vi bor i en av Sveriges mest trångbodda kommuner. Boendet är viktigt för att vi ska kunna leva våra liv som vi vill. För unga vuxna som vill flytta hemifrån, för paret som vill flytta ihop, för familjen som väntar barn, för den som vill bryta upp ur sitt förhållande och för den vars barn har flyttat ut – att hitta ett boende som fungerar för livssituationen är att kunna leva fritt.

Därför vill Vänsterpartiet att kommunen ska bygga fler hållbara hyresrätter med rimliga hyror. Det här vill inte de högerpartier som idag styr Sigtuna. De säger att de vill ha fler höginkomsttagare i kommunen eftersom rika människor betalar mer skatt.  Därför vill de använda SigtunaHem för att bygga hyresrätter och radhus, och omvandla befintliga hyresrätter till bostadsrätter.

Både grundlagen och Agenda 2030 säger att det är det allmännas uppgift att se till att alla har en bra bostad. Politikerna har alltså ett ansvar för bostadsförsörjning som står med i grundlagen. Det högerpartierna gör i Sigtuna kommun är skamligt. Därför genomför vi nu en bostadskampanj i kommunen och lovar att vi aldrig kommer sluta kämpa för allas rätt till ett gott boende – oavsett inkomst.

SigtunaHem ska inte ge pengar till kommunen

Sigtuna är Sveriges fjärde mest trångbodda kommun