Debattartiklar

Ett starkt Vänsterparti är ett måste

Det var trevligt att läsa Socialdemokraternas svar om vilken fråga man trodde skulle bli den viktigaste i valet i höst. De tycker precis som Vänsterpartiet att en stark gemensam välfärd är oerhört viktigt, speciellt för att få ett mer jämlikt samhälle. Ett samhälle för alla och inte bara för de rikaste.

Men det är viktigt att förstå att det finns en skillnad mellan Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Stefan Löfven har gått ut och sagt att Socialdemokraterna står i mitten av svensk politik och att S vill samarbeta högerut med C och L. Vi har sett det här i kommunen också där S samarbetat med C och L i olika omgångar. Samarbete med borgerliga partier innebär borgerlig politik, och det ställer Vänsterpartiet inte upp på.

Vi har nu ett borgerligt styre i kommunen som visar vart det barkar med högerpolitik. Man skriver i budgeten för 2018 att man på sikt vill sänka skatten och att upp till 50% av kommunal verksamhet kan privatiseras. Detta skulle urholka välfärden något oerhört och det skulle leda till ett otryggare och ojämlikare samhälle.

För att vara säker på att få ett styre utan borgare behövs därför ett starkare Vänsterparti i valet 2018. Det är enda vägen till en politik för ökad jämlikhet och en välfärd utan vinstjakt.

• Niklas Andersson
    Vänsterpartiet Sigtuna kommun

(Publicerad insändare på Märsta.nu den 26:e februari 2018.)